PORUCHY CHOVÁNÍ
HLAVNÍ ZNAKY
- poruchy pozornosti (dítě se nedokáže soustředit a nevydrží pracovat tak dlouho)
- zvýšená aktivita (neposednost, roztěkanost- impulzivnost (zbrklost, přebíhání od jedné činnosti k druhé) – mnohdy vede k dalším problémovým jevům, jako je lhaní, krádeže a někdy i žhářství- zhoršená pohybová koordinace (zejména v oblasti jemné motoriky – zavazování tkaniček, zapínání knoflíků), vyskytují se i poruchy hrubé motoriky – při učení na kole, při skákání, kopání a házení míče- poruchy krátkodobé paměti (nové poznatky musejí být nejprve po určitou dobu uchovávány, aby mohly být upevněny a uloženy v dlouhodobé paměti)- nepružnost (dítě si často zatvrzele stojí na svém a odmítá měnit své zvyklosti, na změny reaguje podrážděně, někdy výbuchem hněvu)- narušené sebehodnocení- problémy ve vztazích s vrstevníky (problémy se sebepřijetím, u mnoha z nich se projevuje citová povrchnost)- poruchy spánku (časté mluvení ze spánku, noční děsy a někdy i chození ve spaní)- narušený stravovací režim (často mívá hlad a žízeň, někdy i vybíravost v jídle)- poruchy vyjadřování (porucha výslovnosti, obtíže s mluveným projevem)U všech dětí s ADD se nemusí vyskytovat všechny uvedené příznaky.
SPECIFIKA VÝCHOVY U DĚTÍ S PORUCHOU CHOVÁNÍ
SPECIFIKA VÝCHOVY U DĚTÍ S PORUCHOU CHOVÁNÍ
Výbuchy hněvu se daří nejúčinněji překonávat, necháme-li dítě, aby se samo uklidnilo a opanovalo své emoce.
Agresivitu je možno tlumit udělováním a odebíráním odměn a výhod.Impulzivnost lze korigovat vybudováním účinných strategií.Zlepšení pozornosti docílíme:
1. v prostředí, které dítě nerozptyluje,
2. rozdělením práce do krátkých úseků,
3. různorodými formami činností,4. odměnami za splněné úkoly.Léčba medikamenty se hodnotí zkoumáním vlivu léků na pozornost a krátkodobou paměť dítěte.